October 2005

You are currently browsing the monthly archive for October 2005.

We had some wonderful weather last week, so I just had to get out an run around with the camera.

Autumn Impressions I

The best of the outcome is in this flickr set. Some, like the photo above, are also available framed over at DeviantArt.

Endlich scheint jemand auf die Idee gekommen zu sein, einen guten Musik-Datei-Tag-Editor zu programmieren: Audio Tag Tool.

Whenever I heard peaple saying that they always shoot images (with their DLSR) in RAW mode (meaning to save the original data from the sensor instead of a processed JPEG), because it gives them so much more choice, I thought that they were just needlessy sponsering the memory card industry. After all – I thought – the bit additional control aver white-balance and exposure-correction must only be relevant to professionals. I have been wrong. About two weeks ago I started to save the raw file in addition the the jpeg and was quite astonished how much more flexibility one gets from the additional date in the raw file. Granted, it is by far more work to process the raw file than it is to simply do the levels on the jpeg, but the outcome is just way better. Tip for Linux users: Try the GIMP/ufraw/dcraw combination.

photo

spiele alte Computerspiele. Heute in der Bahn: Zwei Schüler (ca. 16 Jahre) sitzen mit ihren Laptops – offensichtlich beide nicht besonders alt. Die normale Annahme die man dann trifft ist, das sie irgendwas neues spielen, höchstens noch Counter-Strike, aber nein, ganz falsch: "Beim Compieren vom Memorystick ist der Computer abgstürzt und die Datei vorloren gegangen [Anm: das kann auch nur in Windows passieren...], kannst du mir Skyroads über’s WLAN schicken?" Skyroads (Release 1992/93) war ja schon alt, wie wir es in der zweiten Klasse kollektiv während EDS (EDV-Schulversuch oder so) gespielt haben. Hmm, das muss jetzt auch schon wieder so 9 Jahre her sein.. Manche Spiele sterben halt nie. Interessant übrigends, dass (laut ihrerer Hompage – Wikipedia scheint da anderer Meinung zu sein) die selben Leute, die Skyroads programmiert haben, auch den FastTrack Stack (Kazaa, etc.) designed haben.

Update: Habe den "missing Link" in diesem Forbes-Artikel gefunden: "If It Works, You Can Break It". Anscheinend haben die Leute von Kazaa und Bluemoon (die Skyroads-Firma) zusammen gearbeiten und Bluemoon wurde in der Wikipedia einfach unterschlagen. Und die selben Leute haben dann auch zusammen Skype auf die Beine gestellt.

Da es zu dieser Vorlesung ja noch kein Skriptum gibt (und ich bezweifle, dass es bald eines geben wird), sehe ich mich gezwungen meine Mitschrift reinzuschreiben, damit ich sie dann auch zum Lernen verwenden kann. Und wenn ich schon den Aufwand betreibe, dann kann ich es auch gleich allgemein zugänglich machen (im Mathematik-Bereich). Jeder der in der Vorlesung war kann mir bestätigen, dass das, was auf der Tafel steht, nicht immer leicht zu lesen ist, drum können sich natürlich Fehler in die Zusammenfassung eingeschlichen haben. Falls Dir einer auffällt, dann melde dich bitte! Ich hoffe, ich kann die Zusammenfassung das ganze Semester über aktuell halten, aber auch dafür gebe ich keine Garantie ab…

The Bibliothèque nationale de France has digitalized quite a lot of its books and has made them available online. As a mathematician, the first book I came across was Cauchy’s Cours d’Analyse and subsequently I found Cantor’s Beiträge zur Begründung der transfiniten Mengenlehre. While the interface takes some time to adapt to (especially if you do not speak French very well. What does "chemin de fer" mean on an internet site?!), it is quite powerfull and even allows downloading subsets of a book as a pdf (or tiff) file.

I was innocently reading Planet Gnome, came across this post, followed the link and was instantly insulted:

You’re an engineer. You have an important project in front of you thatrequires you to take the derivative of an exponential, but you’ve forgottenhow. So you find a mathematician and ask him. The mathematician tells youto enroll in his semester-long calculus class, and that somewhere in themiddle, you’ll learn how to take the derivative of an exponential.

[...]

Most online help for software is like our mathematician: arrogant andcondescending, long-winded where it’s not needed, short-winded where itis needed, and ultimately useless.

While I understand, what the author of that page wants to say, I have to say (from personal experience) that mathematicians are no more arrogant than other people, and are by far not useless!